Πολλά στερεότυπα υπάρχουν στην αγορά εργασίας. Μια όμορφη, μοιραία γυναίκα υποτίθεται πως είναι πιο εύκολο να «φτάσει ψηλά», αξιοποιώντας την καλή της εμφάνιση και κάνοντας εντύπωση, παραγκωνίζοντας τις πιο άσχημες ανταγωνίστριές της.
Ο παραπάνω μύθος καταρρίπτεται από πρόσφατη έρευνα των Ruffle και Shtudiner, μέρος της οποίας αφορά τα εργασιακά δεδομένα της Ευρώπης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η πλειοψηφία πλέον των υποψηφίων για μια δουλειά, φροντίζει να επισυνάπτει φωτογραφία τους στην γωνία του βιογραφικού τους σημειώματος. Αποφάσισαν λοιπόν να ερευνήσουν τις πιθανότητες που έχει ο κάθε υποψήφιος να τον καλέσουν για συνέντευξη, ανάλογα με το αν έχει προσθέσει φωτογραφία του στο βιογραφικό του, και αν σε αυτή εικονίζεται ένα όμορφο πρόσωπο ή όχι.
Έστειλαν, λοιπόν, 5.312 βιογραφικά σημειώματα σε ζεύγη, σε 2.656 εταιρίες, στις οποίες υπήρχε καταχώριση για κενή θέση εργασίας. Σε κάθε ζεύγος βιογραφικών, το ένα είχε φωτογραφία, ενώ το άλλο δεν είχε. Η φωτογραφία του πρώτου απεικόνιζε είτε έναν όμορφο άνδρα ή γυναίκα, είτε ένα πιο συνηθισμένο ή άσχημο πρόσωπο. Κατά τα άλλα, τα δύο CV ήταν σχεδόν ίδια, με ισοδύναμα προσόντα των υποψηφίων.
Τα αποτελέσματα; Οι εργοδότες τηλεφώνησαν στους όμορφους άνδρες, πολύ περισσότερο από ότι σε αυτούς που δεν είχαν στείλει φωτογραφία ή δεν ήταν εξαιρετικά όμορφοι. Αντίθετα, –και παραδόξως- με τα βιογραφικά των γυναικών συνέβη το αντίθετο: τις περισσότερες προσκλήσεις για συνέντευξη έλαβαν όσες υποψήφιες δεν είχαν επισυνάψει φωτογραφίες ή ήταν μέτριας εξωτερικής εμφάνισης.
Φαίνεται λοιπόν, αν η έρευνα έχει δίκιο, πως οι εντυπωσιακές γυναίκες δεν απολαμβάνουν το προνόμιο της ομορφιάς, όπως οι άνδρες. Πώς εξηγούν, όμως, αυτά τα ευρήματά τους οι ερευνητές; Το κυριότερο επιχείρημά τους, απ’ ό,τι φαίνεται, είναι η γυναικεία ζήλια στον εργασιακό τομέα. Μάλλον οι γυναίκες που βρίσκονται σε θέσεις, οι οποίες τους επιτρέπουν να κάνουν προσλήψεις, απορρίπτουν τις όμορφες υποψήφιες, βλέποντάς τες ανταγωνιστικά, και προτιμούν μια πιο ουδέτερης εμφάνισης γυναίκα. Αντίθετα, οι άνδρες εργοδότες δεν διστάζουν να προτιμήσουν κάποιον όμορφο άνδρα για την θέση εργασίας, καθώς η έρευνα δείχνει ότι δεν μοιράζονται την ίδια ανασφάλεια με τις θηλυκές ομολόγους τους.
Βέβαια, τα παραπάνω αφορούν τα κριτήρια της πρόσληψης. Από εκεί κι έπειτα, τα πράγματα αλλάζουν, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη, στοιχεία της οποίας μπορείτε να δείτε εδώ. Τα δεδομένα λένε πως μια όμορφη γυναίκα κερδίζει πιο εύκολα αύξηση στον μισθό της, ενώ όσο ανεβαίνουν τα… κιλά, τόσο κατεβαίνουν τα μισθολογικά νούμερα. Συγκεκριμένα, η «τιμωρία» των άσχημων γυναικών μεταφράζεται σε 5% μικρότερο μισθό από τις πιο όμορφες, ενώ ο μισθός άσχημων ανδρών είναι κατά 10% μικρότερος από αυτούς των πιο εμφανίσιμων.
Πάντως, εμείς συνεχίζουμε να πιστεύουμε πως η ομορφιά είναι κάτι το υποκειμενικό και δεν μπορεί εύκολα να μετρηθεί, πόσο μάλλον να καθορίσει την καριέρα και την αμοιβή ενός ευσυνείδητου εργαζόμενου.
nytimes.com
Ο παραπάνω μύθος καταρρίπτεται από πρόσφατη έρευνα των Ruffle και Shtudiner, μέρος της οποίας αφορά τα εργασιακά δεδομένα της Ευρώπης. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η πλειοψηφία πλέον των υποψηφίων για μια δουλειά, φροντίζει να επισυνάπτει φωτογραφία τους στην γωνία του βιογραφικού τους σημειώματος. Αποφάσισαν λοιπόν να ερευνήσουν τις πιθανότητες που έχει ο κάθε υποψήφιος να τον καλέσουν για συνέντευξη, ανάλογα με το αν έχει προσθέσει φωτογραφία του στο βιογραφικό του, και αν σε αυτή εικονίζεται ένα όμορφο πρόσωπο ή όχι.
Έστειλαν, λοιπόν, 5.312 βιογραφικά σημειώματα σε ζεύγη, σε 2.656 εταιρίες, στις οποίες υπήρχε καταχώριση για κενή θέση εργασίας. Σε κάθε ζεύγος βιογραφικών, το ένα είχε φωτογραφία, ενώ το άλλο δεν είχε. Η φωτογραφία του πρώτου απεικόνιζε είτε έναν όμορφο άνδρα ή γυναίκα, είτε ένα πιο συνηθισμένο ή άσχημο πρόσωπο. Κατά τα άλλα, τα δύο CV ήταν σχεδόν ίδια, με ισοδύναμα προσόντα των υποψηφίων.
Τα αποτελέσματα; Οι εργοδότες τηλεφώνησαν στους όμορφους άνδρες, πολύ περισσότερο από ότι σε αυτούς που δεν είχαν στείλει φωτογραφία ή δεν ήταν εξαιρετικά όμορφοι. Αντίθετα, –και παραδόξως- με τα βιογραφικά των γυναικών συνέβη το αντίθετο: τις περισσότερες προσκλήσεις για συνέντευξη έλαβαν όσες υποψήφιες δεν είχαν επισυνάψει φωτογραφίες ή ήταν μέτριας εξωτερικής εμφάνισης.
Φαίνεται λοιπόν, αν η έρευνα έχει δίκιο, πως οι εντυπωσιακές γυναίκες δεν απολαμβάνουν το προνόμιο της ομορφιάς, όπως οι άνδρες. Πώς εξηγούν, όμως, αυτά τα ευρήματά τους οι ερευνητές; Το κυριότερο επιχείρημά τους, απ’ ό,τι φαίνεται, είναι η γυναικεία ζήλια στον εργασιακό τομέα. Μάλλον οι γυναίκες που βρίσκονται σε θέσεις, οι οποίες τους επιτρέπουν να κάνουν προσλήψεις, απορρίπτουν τις όμορφες υποψήφιες, βλέποντάς τες ανταγωνιστικά, και προτιμούν μια πιο ουδέτερης εμφάνισης γυναίκα. Αντίθετα, οι άνδρες εργοδότες δεν διστάζουν να προτιμήσουν κάποιον όμορφο άνδρα για την θέση εργασίας, καθώς η έρευνα δείχνει ότι δεν μοιράζονται την ίδια ανασφάλεια με τις θηλυκές ομολόγους τους.
Βέβαια, τα παραπάνω αφορούν τα κριτήρια της πρόσληψης. Από εκεί κι έπειτα, τα πράγματα αλλάζουν, σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη, στοιχεία της οποίας μπορείτε να δείτε εδώ. Τα δεδομένα λένε πως μια όμορφη γυναίκα κερδίζει πιο εύκολα αύξηση στον μισθό της, ενώ όσο ανεβαίνουν τα… κιλά, τόσο κατεβαίνουν τα μισθολογικά νούμερα. Συγκεκριμένα, η «τιμωρία» των άσχημων γυναικών μεταφράζεται σε 5% μικρότερο μισθό από τις πιο όμορφες, ενώ ο μισθός άσχημων ανδρών είναι κατά 10% μικρότερος από αυτούς των πιο εμφανίσιμων.
Πάντως, εμείς συνεχίζουμε να πιστεύουμε πως η ομορφιά είναι κάτι το υποκειμενικό και δεν μπορεί εύκολα να μετρηθεί, πόσο μάλλον να καθορίσει την καριέρα και την αμοιβή ενός ευσυνείδητου εργαζόμενου.
nytimes.com