SMS: Oι αριθμοί του καντράν λένε όσα και οι λέξεις

Η καθημερινή γυμναστική δαχτύλων στο πληκτρολόγιο του κινητού σας, δεν σας κάνει μόνο πιο γρήγορους στην αποστολή μηνυμάτων αλλά και διαφοροποιεί τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεστε τους αριθμούς, λένε οι επιστήμονες. Ο αυτόματος συσχετισμός λέξεων με νούμερα γίνεται ήδη αντικείμενο εκμετάλλευσης από εταιρείες.
Ψυχολογικές έρευνες έχουν δείξει ότι όταν ακούγεται ένας ηχητικός τόνος κάθε φορά που κάποιος πιέζει ένα ορισμένο πλήκτρο, ο ήχος στη συνέχεια αναπαράγεται νοητικά από τον χρήστη κάθε φορά που πιέζει το συγκεκριμένο πλήκτρο, έστω κι αν ο ήχος δεν ακούγεται πλέον. Οι ερευνητές θέλησαν να διαπιστώσουν αν κατά τον ίδιο τρόπο, η συχνή αποστολή SMS δημιουργεί συνειρμούς κάνοντας τους ανθρώπους να συνδέουν τους αριθμούς με λέξεις ή ιδέες.

Ο Sascha Topolinski του Πανεπιστήμιου Würzburg στη Γερμανία, ζήτησε από 27 φοιτητές να βαθμολογήσουν τους φαινομενικά τυχαίους αριθμούς 373863 και 7245346. Αν και δεν υπήρξε μεγάλη διακύμανση στην αξιολόγησή τους, όταν ζήτησε από άλλους 38 εθελοντές να πληκτρολογήσουν τους εν λόγω αριθμούς σε ένα κινητό τηλέφωνο και μετά να τους βαθμολογήσουν, διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι έδειξαν προτίμηση στον πρώτο. Ο λόγος; Ο αριθμός 373863 ισοδυναμεί με το να γράψεις τη λέξη «φίλος» στα γερμανικά, ενώ το 7245346 αντιστοιχεί στη λέξη «γλίτσα».

Ο Topolinski βρήκε ακόμη ότι οι εταιρείες επέλεγαν τον αριθμό του τηλεφώνου τους έτσι ώστε να μεταφράζεται σε μια λέξη σχετική με το αντικείμενό τους, π.χ., «λουλούδι» για ένα ανθοπωλείο. Το ίδιο ίσχυε ακόμη και αν η σχετική λέξη δημιουργούσε αρνητικούς συνειρμούς, π.χ., «πτώμα» για γραφείο τελετών!

Θεωρίες συνωμοσίας;
Πολλές εταιρείες φροντίζουν ώστε οι τηλεφωνικοί αριθμοί τους να δημιουργούν τέτοιους συνειρμούς, με τον Topolinski να επισημαίνει ότι ο συσχετισμός αριθμού-λέξης προκύπτει ασυνείδητα, προσφέροντας στις επιχειρήσεις έναν τρόπο για χειραγώγηση του καταναλωτικού κοινού.

Προτού, όμως, αρχίσετε να ανησυχείτε, η έρευνα έδειξε ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος ξέρει πώς να προστατεύεται. Ενώ η πληκτρολόγηση των αριθμών στο κινητό διαφοροποιούσε τον τρόπο με τον οποίο γίνονταν αντιληπτοί από τους χρήστες, δεν παρατηρήθηκε το ίδιο όταν οι ίδιοι πληκτρολογούσαν τους αριθμούς στον υπολογιστή, όπου η διάταξη των στοιχείων είναι διαφορετική.

Πηγή: New Scientist
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...