Πώς οι άλλοι θα σας κάνουν… τη χάρη

Μπορείτε να πείσετε το συνάδελφό σας να αναλάβει και δική σας δουλειά, τον σύντροφό σας να πάτε εκδρομή εκεί που εσείς θέλετε.

Και πιστέψτε με δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας! Να τι πρέπει να κάνετε:

1 Δώστε για να πάρετε: Αν κάνετε μια χάρη σε κάποιον, θα θελήσει να σας την ανταποδώσει. Χρειάζεστε κάποιον για να ταΐζει το κατοικίδιό σας όσο θα λείπετε σε κάποιο ταξίδι; Προσφερθείτε να ποτίζετε τα φυτά του γείτονά σας για κάποιο διάστημα που θα λείπει. Έτσι μπορείτε να του ζητήσει τη χάρη.
2 Ζητήστε κάτι μικρό στην αρχή: Όταν ζητήθηκε από κάποιους να αφήσουν μια ομάδα ερευνητών για δυο ώρες στο σπίτι τους για να καταγράψει όλα τα υπάρχοντά τους, είπε ναι το 22 %. Όταν όμως τους ζητήθηκε πρώτα να συμπληρώσουν μια μικρή μελέτη, οι μισοί δέχθηκαν και τη μεγαλύτερη ενόχληση. Κάνε μια τρομακτική δουλειά ευκολότερη, μειώνοντας την έκτασή της.
3 Κερδίστε τη συμπάθεια των άλλων: Ποιον είναι πιο πιθανό να βοηθήσετε; Το γνωστό σας που πάντα ρωτάει τι κάνουν οι δικοί σας ή εκείνον που αδιαφορεί; “Ανοιγόμαστε στους ανθρώπους που συμπαθούμε κι η βάση αυτής της “συμπάθειας” δεν έχει εξακριβωθεί” λέει ο Πάτροκλος Παπαδάκης, ψυχολόγος, συνεργάτης του omorfamistika.gr. Πάντως πρόσφατη έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι έχουν σχεδόν τις διπλάσιες πιθανότητες να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο όταν το όνομα του ερευνητή μοιάζει με το δικό τους, ενώ οι σερβιτόροι που ήταν πιο εξυπηρετικοί με τους πελάτες κέρδιζαν 20 %  περισσότερα σε πουρμπουάρ. Γι’ αυτό λοιπόν, αφιερώστε χρόνο για να γνωρίσετε τον άλλο πριν ζητήσετε κάποια χάρη. Όσο πιο πολύ σας συμπαθούν ή νιώθουν ότι έχετε κάτι κοινό, τόσο πιο πιθανό είναι να συμφωνήσουν.
4 Θυμηθείτε: το“Ναι” έχει δύναμη! Μόλις δεσμευτούμε για κάτι είναι σημαντικό για την αίσθηση αυτοεκτίμησής μας να το τηρήσουμε. Σε ένα πείραμα, οι φοιτητές από τους οποίους ζητήθηκε να δηλώσουν εθελοντική συμμετοχή σε ένα φιλανθρωπικό πρόγραμμα είχαν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμφανιστούν από εκείνους που έπρεπε να δεσμευτούν γραπτώς.
5 Πάρτε το πλήθος με το μέρος σας: Ενώ δεν αρέσει σε κανέναν η ιδέα του πρόβατου, η επιστήμη λέει το αντίθετο. Όταν τρεις ψυχολόγοι ζήτησαν από έναν άντρα να κοιτάξει ψηλά στον ουρανό, ο κόσμος τον αγνόησε. Όταν όμως 15 ερευνητές έκαναν το ίδιο, μαζεύτηκε κόσμος σε δευτερόλεπτα. Το πείραμα απέδειξε την πανίσχυρη επιρροή των ομάδων: αν οι περισσότεροι άνθρωποι αποφασίσουν να επιδοθούν σε μια ορισμένη διαδικασία δράσης, νιώθουμε κι εμείς πιο άνετα να το κάνουμε. Για να πείσετε ένα συνάδελφο να ακολουθήσει τη στρατηγική σας, σχηματίστε πλειοψηφούσα γνώμη με άλλους στο γραφείο: Για παράδειγμα: “Ο Στέφανος, ο Μάρκος και η Αλίκη πιστεύουν ότι η ιδέα μου θα πάει καλά. Εσύ τι λες, να το δοκιμάσουμε;”.
6 Προωθήστε το “θα χάσεις αν δεν…”: Η σκέψη της απώλειας μπορεί να αποτελέσει σημαντική επιρροή και είναι η αρχή πίσω από τις πινακίδες στα μαγαζιά “Βιαστείτε, οι εκπτώσεις τελειώνουν!”. Ομοίως, αντί να τονίζετε τα οφέλη του να κλείσετε δωμάτιο από τώρα στο αγαπημένο σας ξενοδοχείο, θυμίστε στο σύντροφό σας πόσο ωραία ήταν πέρυσι και πόσο θα απογοητευτούν τα παιδιά αν δεν πάτε πάλι.
7 Αφήστε τις τακτικές τρομοκρατίας: Δεν πιάνουν! “Οι γονείς μπορεί να προειδοποιούν τα παιδιά τους για τη φρίκη των ναρκωτικών και της κατάχρησης αλκοόλ, αλλά δεν έχει αποτέλεσμα”, λέει ο ψυχολόγος Πάτροκλος Παπαδάκης. Μάλιστα, οι τακτικές μπορεί και να φέρουν αντίθετα αποτελέσματα: όταν έφηβοι στις ΗΠΑ γνωρίστηκαν με κρατούμενους καταδικασμένους σε ισόβια κάθειρξη, η ιδέα ήταν να τους αποτρέψουν από ένα έγκλημα που τιμωρείται με ισόβια – ωστόσο, το αποτέλεσμα ήταν εντελώς αντίθετο. Η ομάδα των εφήβων διέπραξε περισσότερα εγκλήματα από εκείνους που δεν είχαν πάρει μέρος στο πείραμα. Για να πείσετε κάποιον να φάει, να πίνει ή να καπνίζει λιγότερο, δώστε του πληροφορίες για προγράμματα που θα τον βοηθήσουν και ενθαρρύνετέ τους να εγγραφούν, αντί να τους λέτε πόσο ανθυγιεινό είναι αυτό.
8 Η κούραση ή το συναίσθημα επηρεάζει τις αποφάσεις: Φροντίστε να παίρνετε τις σημαντικές αποφάσεις όταν είστε σε εγρήγορση και βρίσκεστε κάπου ήσυχα. Για να το καταφέρετε μετρήστε ανάποδα από το 100 σε 13 δεύτερα – οι αριθμοί θα σας βοηθήσουν να συγκεντρωθείτε στα γεγονότα κι όχι στα συναισθήματα.
9 Εξηγήστε το: Σε ένα πείραμα, το 60% των ανθρώπων που περίμεναν να χρησιμοποιήσουν το φωτοτυπικό συμφώνησαν στην παράκληση κάποιου να του παραχωρήσουν τη θέση τους. Όμως περισσότεροι από το 90 % συμφώνησαν όταν τους εξήγησε το “γιατί”. Η λέξη “γιατί” ή “επειδή”  μας ωθεί να πούμε “Ναι”, αφού θυμόμαστε τις πειστικές αιτιολογήσεις που έχουμε ακούσει στο παρελθόν, κάνουμε μια σύντομη νοερή παράκαμψη, κατεβάζουμε τους διακόπτες και λέμε “Ναι” χωρίς καν να ακούσουμε το λόγο.

Το μυστικό

Να είστε πάντα ευγενικοί όταν ζητάτε κάτι και να μη θυμώνετε όταν δεν σας κάνουν τη χάρη. Κανείς δεν είναι υποχρεωμένος!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...