Σταματήστε τον ήχο να ακούσω την σιωπή

Η σχέση του ανθρώπου με τον ήχο ξεκινά από την πρώτη στιγμή του πάνω στην γη. Από το θρόισμα των φύλλων μέχρι τις σταγόνες της βροχής, οι ήχοι υπάρχουν και ακολουθούν κάθε φυσική κίνηση.

Ωστόσο, με την εξέλιξη της τεχνολογίας, αυξήθηκαν τόσο οι ήχοι όσο και τα είδη τους.Και ως νόμισμα με δυο όψεις, μας αφήνει να υπομένουμε ακόμα και να υποφέρουμε ένα σωρό από ήχους , που μας κυνηγούν, όπως η γάτα το ποντίκι.

Δεν πέρασε πολύς καιρός που μια baby-sitter πέταξε το παιδί από το παράθυρο, γιατί την εκνεύριζε το κλάμα του ή οι οχτώ περίοικοι στο Περιστέρι που έκαναν μήνυση κατά δυο σχολείων για την ψυχική βλάβη που τους προξενούσαν οι φωνές των παιδιών την ώρα του διαλείμματος. Πόσα να είναι τα εστιατόρια που προκειμένου να διασφαλίσουν ένα φιλικό περιβάλλον, κατάλληλο για 'φίλους και συνεργάτες', απαγορεύουν την είσοδο σε παιδιά κάτω των 12 ετών. Εκεί που η οικογένεια έχει φτάσει να θεωρείται εμπόδιο προς την ηρεμία, ας ερευνήσουμε τα πιο βαθιά και ίσως ουσιαστικότερα αίτια που μας έχουν φτάσει στα όρια ψυχικής 'τρέλας'.

Μια μορφή ρύπανσης που ως μη-ύλης, δύσκολα συνειδητοποιούμε, είναι αυτή που προέρχεται από θορύβους. Στις μέρες μας 140 εκατομμύρια άνθρωποι στις ανεπτυγμένες βιομηχανικά χώρες συμβιώνουν με ανυπόφορους θορύβους και άλλα 110 αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εργασία και τον ύπνο τους. Όταν το ανθρώπινο αυτί εξελισσόταν δεν υπήρχαν θόρυβοι υπερηχητικών αεροσκαφών, ο κρότος των πυροβόλων, τα υψηλά db ενός club ή ο συνεχής θόρυβος μιας πολύβουης πόλης. Το ανθρώπινο αυτί δεν κατάφερε να προβλέψει μηχανισμούς άμυνας για τις διαρκείς και υπερβολικές ηχητικές φορτίσεις. Ο ανθρώπινος οργανισμός, λοιπόν υποβάλλεται καθημερινά σε μια πληθώρα θορύβων που βρίσκουν αντίκτυπο στην σωματική, αλλά και την ψυχική του υγεία.

Σημειώνεται ότι 'υγεία', σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, δεν θεωρείται μόνο η απουσία αρρώστιας, αλλά γενικότερα η σωματική και ψυχική ευεξία. Έχει αποδειχτεί πως ο θόρυβος επιδρά δυσμενώς στο σύστημα ακοής του ανθρώπου. Υπάρχει ένας βιολογικός μηχανισμός, ο οποίος αν διαταραχτεί δημιουργεί επιπτώσεις στην ακοή με την μορφή παροδικής ή μόνιμης ακουστικής απώλειας. Ανωμαλίες του κυκλοφοριακού, συνεχής αίσθηση κόπωσης , προβλήματα αντίληψης και εστιασμού των εικόνων, αϋπνίες, πονοκέφαλοι ή στρες είναι ακόμα μερικά από τα 'σημάδια' που προκαλούν οι θόρυβοι. 'Ο θόρυβος πάνω από ένα καθορισμένο επίπεδο εκλαμβάνεται από τον ανθρώπινο οργανισμό σαν απειλή', δηλώνει ο γιατρός L.Hugler από το Όκλαντ. 'Ο οργανισμός ανταποκρίνεται σε αυτή την απειλή απελευθερώνοντας επινεφρίνη και κορτιζόλη, τις ορμόνες του στρες' Η πίεση αυξάνεται, παράγεται περισσότερο σάκχαρο και είμαστε έτοιμοι να εκτεθούμε σε οποιαδήποτε άλλη πρόκληση από το περιβάλλον'. Ακόμη, η συνεχής έκθεση μας σε έντονο θόρυβο μπορεί να καταστεί πολύ επικίνδυνη για καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας η διαρκής έκθεση σε στάθμη άνω των 30 db μπορεί να γίνει υπαίτια ακόμα και για στομαχικές διαταραχές, έλκος, ταχυπαλμίες, ευερεθιστότητα ή επιθετικότητα. Ακόμη, οι μαθητές ενδέχεται να εμφανίσουν προβλήματα στη μνήμη, την απόδοση και γενικότερα στη μαθησιακή διαδικασία.

Φυσικά στο κέντρο κινδύνου βρίσκονται περισσότερο οι κάτοικοι μεγαλουπόλεων. Η κυκλοφορία των μέσων μεταφοράς κάθε είδους, οι βιομηχανικές ή οι βιοτεχνικές εγκαταστάσεις, οι οικιακές συσκευές ακόμα και οι χώροι αναψυχής και διασκέδασης αποτελούν μια 'πληγή' στο πρόβλημα. Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, όλες οι αστικές περιοχές της χώρας εντοπίζουν προβλήματα υποβάθμισης του ακουστικού περιβάλλοντος τους.
Σαφώς, εντονότερο παρουσιάζεται το πρόβλημα σε πόλεις, όπως η Αθήνα- η οποία συγκεντρώνει το 40% του πληθυσμού, το 50% της βιομηχανικής δραστηριότητας, το 55% των οχημάτων και το 70% των Υπηρεσιών- Στο 'κόκκινο' βρίσκονται οι οδοί :

    Πατησίων
    Αχαρνών
    Κηφισίας


    ενώ έχει εντοπιστεί ότι η στάθμη στα μπαλκόνια των ψηλότερων κτιρίων  δίπλα στη λεωφόρο του Κηφισού, στην περιοχή Μοσχάτου και του Ν.Φαλήρου, ξεπερνά τα 80db, όταν τα όρια αντοχής του ανθρώπινου οργανισμού φτάνουν μετά βίας τα
70. Την κύρια πηγή θορύβου στην πρωτεύουσα αποτελεί η κυκλοφορία οχημάτων και ιδίως των δίκυκλων. Χαρακτηριστικά οι ειδικοί τονίζουν ότι 'μόλις περνάει δίκυκλο, η στάθμη του θορύβου αυξάνεται κατά 10-12 db. 'Η κατάσταση βαίνει από το κακό στο χειρότερο. Δεν είναι μόνο το κυκλοφοριακό. Η άνοδος της θερμοκρασίας και η αύξηση των κλιματιστικών έχει δημιουργήσει στην Αθήνα ένα-μικροκλίμα- θορύβου, που ταλαιπωρεί ιδιαίτερα τους κατοίκους'

Παρόλο το γεγονός ότι η :    Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, το Ηράκλειο και η Λαμία συγκαταλέγονται στις πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης, η Ελλάδα δεν έχει ακόμα ενταχθεί στο σύστημα που επιτάσσουν οι ευρωπαϊκές οδηγίες. Η Ε.Ε υποχρεώνει όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις με πληθυσμό άνω των 250.000 κατοίκων να δημιουργήσουν χάρτες θορύβου, οι οποίοι θα δείχνουν σε ποια σημεία είναι πιο έντονος ο κυκλοφοριακός θόρυβος.
Η ερευνητική διαδικασία στην Ευρώπη για την αντιμετώπιση του προβλήματος, υποδεικνύει τη σπουδαιότητα που δίνουν οι εταίροι μας στο ζήτημα. Γεγονός που φαίνεται ολοκάθαρα και από το κόστος μη-πρόληψης για την ηχορύπανση που μπορεί να επιβαρύνει κάθε ευρωπαϊκό μέλος μέχρι και 100 δισ.ευρώ.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι ο ήχος των αυτοκινήτων έχει μειωθεί από το 1970 μέχρι σήμερα στον ευρωπαϊκό χώρο έως και 70%. 'Στη Γερμανία λίγο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, άρχισαν να τίθενται οι προδιαγραφές για την ηχορύπανση και τους κτιριοδομικούς κανονισμούς της χώρας, θεσμοθετήθηκαν όρια θορύβων για όλες τις χρήσεις γης, εντός και εκτός πολεοδομικού σχεδίου'.
Επιπλέον, έρευνες απασχολούν έντονα τη Γαλλία για την αφηρημάδα, επιθετικότητα και επιρρέπεια στην απογοήτευση των μαθητών που εκτίθενται στον θόρυβο, ενώ το Αεροδρόμιο του Λονδίνου Λούτον περιλαμβάνει ένα περιεκτικό σύστημα στο οποίο εποπτεύει και καταγράφει τις πραγματικές τροχιές πτήσεις των αεροσκαφών και μετρά με τη βοήθεια των ραντάρ εναέριας κυκλοφορίας, τον ήχο που εκπέμπουν.

Για τον έλεγχο της εφαρμογής της νομοθεσίας αυτής στον ελληνικό χώρο, υπεύθυνες είναι οι υπηρεσίες της Τροχαίας, της Επιθεώρησης εργασίας και το τμήμα καταπολέμησης θορύβου της Διεύθυνσης ελέγχου Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ήδη το πρόγραμμα 'Ήσυχα Προϊόντα', το οποίο αφορά την καθιέρωση 'Κάρτας Θορύβου' στις οικιακές κυρίως συσκευές, έχει ολοκληρωθεί. Δυο πλήρως εξοπλισμένοι χώροι είναι έτοιμοι προκειμένου να ξεκινήσει η μέτρηση και επισήμανση θορύβου των νέων συσκευών. Πιθανότερη 'οικογένεια' συσκευών με την οποία θα αρχίσει το έργο, είναι των κλιματιστικών. Για την ώρα, οι μετρήσεις της Τροχαίας και τα επιβληθέντα πρόστιμα-αξίας 83 ευρώ και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας στα οχήματα χωρίς σιγαστήρα και 17 ευρώ για κάθε άσκοπη χρήση κόρνας- είναι μια προσωρινή λύση. Δεν θα πρέπει, ωστόσο, να υποτιμάμε, την αξία της ενημέρωσης και εν τέλει τη συμπεριφορά των πολιτών, καθώς η ενόχληση που προκαλεί ο θόρυβος είναι πρωτίστως κοινωνικό ζήτημα. Η αντιθορυβική συνείδηση είναι κάτι που δεν αγοράζεται, αλλά μαθαίνεται.

Τελικά ποιοι είναι οι άμεσα θιγόμενοι; Αυτοί που βρίσκονται δίπλα σε μεγάλες εντάσεις ή οι πολλοί που αντιλαμβάνονται τον θόρυβο της πόλης σε ένα γενικότερο πλαίσιο; Όπως και να έχει, οφείλουμε να σεβόμαστε τη ηρεμία του άλλου και να διασφαλίζουμε τη δική μας, και αν όχι υπάρχει και 16η Απριλίου να μας το θυμίζει(Παγκόσμια Ημέρα κατά του Θορύβου)!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...